Marc van Eck

Nieuws

Traagheid het nieuwe fastfood voor marketeers

Snel; daar zijn wij als marketeers mee opgegroeid. Marketeers zijn snelle jongens en meisjes, het walhalla van marketing is fast moving consumer goods. Veel product- en brandmanagers bij de befaamde marketingbedrijven zijn jonge mensen die snel willen scoren. Niks mis mee, maar misschien staan we wel op de drempel van een omwenteling.

Veel sterke merken hebben lang de tijd genomen
Natuurlijk zijn er vandaag de dag veel merken die mede door de technologische ontwikkelingen razendsnel een groot succes zijn geworden, en regelmatig zijn deze ook weer razendsnel verdwenen. Daarentegen zijn er veel hele sterke merken die er al heel lang zijn, denk maar aan Coca-Cola of Pampers. En veel sterke merken van vandaag hebben lang de tijd gehad of genomen om te rijpen voordat ze echt populair werden. De sprekendste voorbeelden zijn natuurlijk Apple en Starbucks, maar ook Triodos bank was er al sinds 1980.

Traag wordt sexy
Traag, langzaam, behoedzaam, voorzichtig zijn nou niet begrippen waar de typische marketeer warm van wordt. Snel, dynamisch, vernieuwend, creatief, hip zijn dat bijvoorbeeld wel. Toch komen we er steeds meer achter dat snel niet altijd goed gaat, dat het letterlijk wel eens uit de bocht kan schieten. We hebben het gezien in de financiële wereld, we maken het mee in de vastgoedsector en nu is de (paarden-)vleeswereld aan de beurt. Langzaam maar zeker blijken alternatieve woorden voor traag steeds meer te resoneren. Denk aan authentiek, gebalanceerd, eerlijk, oorspronkelijk, ambachtelijk en ga zo maar door.

Langzaam gerijpt vlees
De plofkip is een begrip geworden dankzij briljante marketing van Wakker Dier. Het ziet er naar uit dat dit paar weken oude zeer snel volwassen geworden beestje al voor 2020 uit de schappen verdwenen is. Lekker snel zeg. Nu komen we er achter dat het vlees zo anoniem is geworden dat je niets eens meer zeker weet of rund wel rund is en geen paard. Wordt het tijd dat marketeers hun tanden in deze uitdaging zetten om met vernieuwende (marketingtaal ) concepten te komen. Jazeker en gelukkig zijn sommigen al begonnen. Mijn collega Niels Willems heeft zich in een dwaas avontuur gestort om -met anderen- een nieuw vleesmerk te beginnen. Het heet Lento Melo en de payoff is ‘De kracht van langzaam’.

Lente Melo
Het merk is gebouwd rond het trage leven van de gaucho’s. Deze Zuid-Amerikaanse cowboys hoeden kuddes ossen die rustig grazen over wijde grasvlaktes die al duizenden jaren in Uruguay liggen. De ossen grazen in alle rust van het gras, de kruiden en de bloemen die er van nature groeien. Daarom is het vlees van Lento Melo zo lekker en gezond.

Als je dit leest loopt het water je toch in de mond? Het aardige is dat Lento Melo hier pas een maand op de markt is, en dat nu al één van de grootste vleesbedrijven van Zuid-Amerika interesse in het merkendenken van Lento Melo heeft. Niels is uitgenodigd om naar Brazilië te komen. Daar zegt toch geen enkele snelle marketeer nee tegen?