Boardroom Consultant
Marc van Eck (RM) is Chief Growth Officer bij TBWA, partner bij Retail Media One en medeoprichter en commissaris bij New Growth Strategies, het business strategy & consultancy bureau van TBWA.
De afgelopen jaren is Marc o.a. medeverantwoordelijk geweest voor de de nieuwe HEMA strategie en merkpositionering, voor de positionering van Odido, de merkpositionering en merkportfolio van Achmea en de merkpositionering van NS en van Het Nederlandse Rode Kruis.
Marc is bedrijfseconoom en begon zijn carrière als marketeer bij Procter & Gamble. Hierna werd hij strategieconsultant bij Bain & Company voordat hij zijn eigen bedrijf oprichtte. Marc was oprichter en 18 jaar managing partner van Business Openers en heeft in deze periode vele organisaties geholpen bij hun merkpositionering, hun business strategie en het waarmaken hiervan. Hierna heeft hij dit voortgezet met New Growth Strategies als onderdeel van TBWA waarbij zijn team grotendeels is meegekomen. Als Chief Growth Officer van TBWA focust hij met name op grote groeivraagstukken en stat hij het team van New Growth Strategies bij met raad en daad waar nodig.
Daarnaast fungeert hij als ‘boardroom consultant’ op eigen titel voor een divers aantal organisaties variërend van groot tot klein en profit en non-profit. Hij heeft de Governance Essentials van het NCD gevolgd die leergang voor voor Commissaris of Toezichthouder.
Marc weet organisaties op een lijn te krijgen en dit ook echt te realiseren. Door zijn adviezen, functioneert bij veel profit en ook non-profit organisaties het merk als richtinggever voor strategie, communicatie en klantgericht handelen. Hierbij gebruikt hij de zogeheten BrandPostioner© en BrandHouse©; modellen die door hemzelf zijn ontwikkeld om tot een karaktervolle en aantrekkelijke positionering te komen en ook echt het merk als kompas te kunnen gebruiken. En voor de strategie gebruikt hij het OGSM model waar hij de bestseller ‘Businessplan op 1A4’ boek over geschreven heeft.
Naast zijn rol als adviseur is Marc ook altijd erg actief geweest met het op de kaart zetten en verder ontwikkelen van zijn vakgebied. Bijvoorbeeld als oprichter van de Internal Branding vakgroep binnen het NIMA en als voorzitter van het college van Register Marketeers. Tevens was hij jarenlang jurylid bij de Effie’s en juryvoorzitter bij de Dutch Marketing Awards. Marc is tevens docent op Nyenrode voor executive programs, bij het AOG en is een van d oprichter van de Iris Academy
Tenslotte heeft Marc meerder bestsellers geschreven met als bekendste boeken ‘Businessplan op 1A4’ en ‘karaktervol positioneren’.