Marc van Eck

Blog & Nieuws

Peilstok coronacrisis: straks gouden tijden voor echte marketeers

In de komende weken peilen we de stemming in de wereld van reclame en marketing als gevolg van de coronacrisis. In deze 3e aflevering Marc van Eck van Newgrowth-strategies.

Hoe is de status bij jullie in verband met de coronacrisis?

Eerlijk? Dramatisch. Klanten hebben bijna allemaal alles uitgesteld. Nu even geen tijd voor strategie, positionering  en Internal Branding. Het zou anders moeten zijn, maar ik begrijp heel goed dat iedereen nu de korte termijn als focus heeft en metaal en fysiek in de touwen ligt.

Zie je opmerkelijke verschuivingen bij klanten en waarom?

Tegen beter weten in zie ik klanten alles bevriezen en proberen hun winstgevendheid nog enigszins overeind te houden in plaats van nu te investeren in de toekomst.

Hebben jullie zelf nog initiatieven ontwikkeld om klanten/opdrachtgevers/con

cullega’s door deze crisis heen te slepen?

Jazeker, we hebben zowel voor strategie als Internal Branding onze propositie omgebouwd tot een digitale aanpak met een zeer aantrekkelijke prijs. En we hebben 25 ondernemers die stil staan vanwege Corona gratis een strategietraject aangeboden. Dat loopt nu en dit geeft enorme positieve energie voor zowel de ondernemers vertellen ze ons en ook voor ons team. Superleuk in deze donkere tijden.

Wat zie jij momenteel voor marketeers als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de coronacrisis uiteraard?

Ik vind dat marketeers veel merkwaardiger met hun merk moeten omgaan. Juist nu kan je laten zien waar je merk voor staat en letterlijk kleur bekennen. Maar we zien sommige merken schitteren door afwezigheid, anderen doen prachtige dingen, maar het lijkt wel enorm op elkaar. Het lijkt of marketeers niet meer weten waar hun merk voor staat en niet vanuit merkkracht op de actualiteit weten te acteren. Ik noem dit de brand-trend match. Ik zie veel trend en weinig match.

Hoe ziet de wereld van reclame en marketing er over 5 maanden uit denk je?

Ik denk dat er heel veel bureaus tegen die tijd zijn omgevallen en heel veel marketeers heel weinig budget gaan hebben. Dus merkstrategie en creativiteit zullen meer dan ooit van belang zijn. Het klinkt heel cru, maar ik denk dat het gouden tijden worden voor echte marketeers. Het kaf wordt dan wel van het koren gescheiden.


Naar artikel