Nieuws
IAMTORO: ‘Geen moeite om normale codes te doorbreken’
Dat Iamtoro met weinig budget de overvolle markt van de boxershorts moet veroveren, ziet Marc van Eck niet als een probleem. “Je moet gewoon zorgen dat jouw product beter is en dit op de juiste manier uitdragen”, zegt de mede-eigenaar, die als merkstrateeg ervaring heeft in het positioneren van (nieuwe) merken.
Dat Iamtoro met weinig budget de overvolle markt van de boxershorts moet veroveren, ziet Marc van Eck niet als een probleem. “Je moet gewoon zorgen dat jouw product beter is en dit op de juiste manier uitdragen”, zegt de mede-eigenaar, die als merkstrateeg ervaring heeft in het positioneren van (nieuwe) merken.
Hoewel Van Eck zijn klanten adviseert om goed te focussen, vindt hij het lastig om dit zelf op te volgen. Als mede-eigenaar van een adviesbureau, duurzaam koffiemerk en tassenlabel kan hij zijn werkdagen goed vullen. Maar toen de initiatiefnemers van Iamtoro hem vroegen mee te denken over hun strategie klikte het zo goed dat al snel werd besloten om het avontuur met z’n drieën voort te zetten.
‘Eerste campagne ging meteen viraal’
Bij de ontwikkeling van de boxershortlijn stond centraal dat de pasvorm problemen moet oplossen die andere merken lieten liggen. Zo zijn de shorts aan de achterkant iets hoger, wat een bouwvakkersdecolleté voorkomt. Verder benadrukt de belijning de been- en bilspieren en zorgt de buidel ervoor dat de edele delen goed op hun plek blijven. “Goede ondersteuning is niet alleen belangrijk voor het draagcomfort, een perfect passende boxer vergroot ook het zelfvertrouwen.”
Iamtoro wil een inspiratiebron zijn voor haar klanten. Het bedrijf koos er tijdens de lancering dan ook voor om niet met professionele modellen te werken, maar gaf mannen met een bijzonder verhaal een podium. Onder wie een ex-topsporter die de (prestatie)druk niet meer aankon en een Syrische vluchteling maakten deel uit van de (social media)campagne, die daarna direct viraal ging.
Zichtbaarheid vergroten met extra producten
Sowieso maakt sociaal media, en met name Instagram, een belangrijk deel uit van de marketingstrategie van het bedrijf. “We adverteren wel eens en we werken sporadisch met influencers, maar de grootste groei is organisch”, vertelt Van Eck, die het een kick vindt om op eigen kracht te groeien.
Groeien op eigen kracht geeft een kick.
Om de zichtbaarheid te vergroten verkoopt Iamtoro inmiddels ook zwembroeken, kleding en accessoires. “Hoe mooi onze boxershorts ook zijn, naast de gebruiker zijn er weinig mensen die ze zien. Met bijvoorbeeld trainingspakken, hoodies en caps kunnen we veel makkelijker werken aan onze naamsbekendheid. Het is niet alleen zichtbaarder, mensen delen hun aankoop ook sneller op social media.”
‘Geen moeite met afstappen van standaarden’
Iamtoro is niet bang om af te wijken van de standaarden in de modewereld. Waar veel aanbieders zich genoodzaakt voelen om elk seizoen een nieuwe collectie uit te brengen, lanceert Iamtoro een nieuwe lijn wanneer daar tijd voor is. “We hebben er geen moeite mee om de normale codes te doorbreken”, zegt Van Eck, die bijvoorbeeld ook niet in uitverkoop gelooft.
“Met een paar honderd orders per maand doen we het niet slecht. Maar binnen onze niche zijn we (nog) een klein merk met geringe volumes”, verklaart hij. Met een verkoopprijs van twintig euro zijn de boxershorts vergelijkbaar geprijsd als die van de concurrent en blijft er voor Iamtoro een gezonde marge over. “Omdat onze boxershort geen standaardontwerp hebben, zijn ze duurder in productie. Stuntprijzen passen hierdoor niet binnen ons concept.”
Eigen kwaliteiten inzetten, de rest uitbesteden
Omdat alle mede-eigenaren ook andere bedrijven hebben, werkt niemand fulltime aan Iamtoro. “Goed ondernemerschap is wat mij betreft meer bereiken door minder te doen. Wij doen dit door onze eigen kwaliteiten in te zetten en de rest uit te besteden.” Zo maakt het bedrijf al sinds de start in 2018 gebruik van de logistieke oplossingen van Active Ants.
Meer bereiken door minder te doen.
“Een van mijn opdrachtgevers was hier al klant en is erg tevreden over de samenwerking”, vertelt Van Eck. Zelf werden de mede-eigenaren vooral enthousiast van het hoge innovatiegehalte. “Toen we ze spraken waren ze één van de eerste fulfilmentpartijen die op grote schaal robots inzetten. Ook de modebewuste, maar duurzame manier van verpakken sprak ons erg aan.”
De verzendverpakking voor de boxershort is bijvoorbeeld zo ontworpen dat er makkelijk drie boxershorts door de brievenbus passen. “De klant hoeft hierdoor niet thuis te blijven en voor ons scheelt het enorm in de verzendkosten.” Ondanks dat Iamtoro kwaliteit verkiest boven prijs, kijkt het uiteraard wel hoe het zo kostenbesparend mogelijk kan werken.
‘Bij twijfel gewoon doen’
Toen uit de statistieken bleek hoe weinig klanten eigenlijk tussen 22.00 en 23.59 uur een order plaatsten, werd bijvoorbeeld besloten om de cut-offtijd te verlagen naar 22.00 uur. Ook de kaartjes met inspirerende quotes die bij de eerste collectie werden meegestuurd zijn vanwege de kosten en het duurzaamheidsaspect geschrapt. “We kijken altijd of het effect groot genoeg is om er energie en/of geld in te stoppen.”
Dat bepaalde plannen hierdoor moeten wijken, vindt Van Eck niet erg. “Ondernemen is dingen proberen. Sommige ondernemers denken het liefst eerst alles uit, maar ik werk liever volgens het motto: bij twijfel gewoon doen. Slechte ideeën vallen hierdoor meteen af, want daar twijfel je niet over, en de rest is het waard om de haalbaarheid te onderzoeken.”