Marc van Eck

Nieuws

Er is niet 1 waarheid met betrekking tot marketing

Drie vragen aan Marc van Eck, voorzitter van de hoofdjury van de Dutch Marketing Awards.

De  worden dit jaar voor de tweede maal georganiseerd. Zijn er dingen anders dan vorig jaar? Van Eck: ‘Ja, we hebben dit jaar met 4 deeljury’s gewerkt  voor de Best Marketingcompany, Marketinglaunch, MarketingNext en Internal brandingcompany of the Year, die de categorieën hebben beoordeeld. De voorzitters van de deeljury vormden samen de hoofdjury, die de uitslag nog heeft gekalibreerd. Naar voorbeeld van de Effie. In elke categorie is heel specifiek gekeken door jury&;s van een hoog kaliber en dat heeft geleid tot een hele sterke lijst van finalisten dit jaar.’

Wat vind je van de kwaliteit dit jaar? ‘De kwaliteit is zeer hoog, omdat de diversiteit van de cases enorm is. Dat bewijst nogmaals dat er niet één waarheid is met betrekking tot marketing. In sommige cases speelt advertising een grote rol, soms ouderwets met TV soms alleen maar digitaal en in andere cases speelt advertising nauwelijks een rol.’

‘Persoonlijk ben ik heel tevreden dat je ziet dat succesvolle marketing eigenlijk altijd begint met een sterke positionering, vaak gelinkt aan een oprechte overtuiging. En je ziet dat internal branding steeds belangrijker wordt, ook in de andere categorieën.’

Wat vind je van het niveau van marketing in Nederland? ‘Als je kijkt naar de winnaars mag je trots concluderen dat marketing in Nederland echt top is, maar helaas zie je om je heen ook heel veel staaltjes van bedroevende marketing. Er is dus nog veel werk te doen en ik hoop dat de winnaars alle marketeers van Nederland inspireren om de lat nog weer hoger te leggen.’

Naar artikel