Marc van Eck

Nieuws

Dé Almeerder is een Hartelijke Avonturier

‘Het kan in Almere’ is nog altijd de slogan van Almere. Maar daar is sinds maart een aanvulling op: ‘Almere houdt van…’. Ontwikkeld door de gemeente, projectontwikkelaars, ondernemers, woningbouwcorporaties en culturele instellingen is dit de grootste en breedst gedragen marketingstrategie die de stad ooit heeft gehad. Marc van Eck werkte mee aan de positionering.

Almere de hartelijke avonturierVoor een nieuwe campagne vertellen honderd Almeerders met passie en trots over de stad. Bastiaan is één van hen.

‘Het kan in Almere’ is nog altijd de slogan van Almere. Maar daar is sinds maart een aanvulling op: ‘Almere houdt van…’. Ontwikkeld door de gemeente, projectontwikkelaars, ondernemers, woningbouwcorporaties en culturele instellingen is dit de grootste en breedst gedragen marketingstrategie die de stad ooit heeft gehad. “We laten naar buiten zien wie de Almeerder is en wat er in Almere kan.”

Origineel, energiek, hartelijk en slim, dat zijn een aantal van de waarden die naar voren kwamen uit het onderzoek van de gemeente naar wie ‘de Almeerder’ precies is. “De meeste mensen die we gesproken hebben, hebben het kenmerk van ‘hartelijke avonturier’ in zich”, vertelt Monique Wilson, projectleider van de campagne vanuit de gemeente. “Het zijn mensen die pionieren, de stad ontdekken, zelf een huis bouwen of samen met anderen.”

De slogan ‘Het kan in Almere’ is bij zo’n twintig procent van de mensen buiten Almere bekend. “Maar uit ons onderzoek blijkt dat dat nog wel wat kil en onpersoonlijk is”, zegt Wilson. “Met ‘Almere houdt van’ willen we vooral het imago dat mensen van buiten de stad hebben over Almere positief ombuigen. Onbekend maakt onbemind en dat geldt zeker voor deze stad. Vooral binnen een straal van dertig kilometer rondom Almere is het beeld nog altijd van een kale, kille stad met vinexwijken. ‘In Almere wil je niet dood gevonden worden’, zeggen vooral de Amsterdammers. Maar die weten niet wat hier te halen valt.”

Stem van de stad
Voor de campagne vertellen honderd Almeerders met passie en trots over de stad. “Zodat we vooral mensen van buiten Almere inspireren en enthousiasmeren. Het is de stem van de stad. We hebben mensen gesproken die hier hun droom kunnen realiseren, daar is deze visie op gebaseerd. Dat die mensen hun verhaal vertelden was vanzelfsprekend. Het waren stuk voor stuk heel leuke reacties van Almeerders die graag vertellen waarom ze van Almere houden. Iedereen die je op de posters in en buiten de stad ziet, zijn ‘echte’ mensen. Bij elkaar geven ze in een heel breed palet weer wat er hier allemaal kan.”
Dat de campagne niet alleen buiten Almere aanslaat maar ook daarbinnen blijkt uit de reacties die de gemeente er op krijgt. Wilson: “Sinds we dit gelanceerd hebben bieden zich steeds meer gegadigden aan die ook op de website willen en geïnterviewd willen worden. Ook Almeerders raken erdoor geïnspireerd.”

Vierhonderd verhalen: honderd Almeerders vertellen elk in vier themas over hun leven in Almere. Lees ze op www.hetkaninalmere.nl